:: mumu** ::

Thursday, December 30, 2010

penting sangat ke cinta neh?

extractEd bai cik Qu D'touch sEkitar 12:29 AM



Tetibe ase nak berkongsi isu cinta dengan korang. Ada apa dengan cinta? Penting sangat ke cinta tu ada? How can it be meant to us? Hmm.. kalu tak penting, camna orang leh bermati matian mengejar cinta.. betol tak? Sebab mmg Allah da  jadikan cinta itu sebagai sesuatu yang fitrah yang bergolak dalam setiap jiwa. Jd, normal laa kalu kite ade feeling nak berkasih, rindu, sayang. sebab akarnye adalah C.I.N.TA. ..

Belek-belek majalah solusi, Nampak plak tajuk MENCARI KEBAHAGIAAN DISEBALIK CINTA by dato siti nor bahyah mahamood.. semua org nak bahagia.. termasuklaa aku.. sape la xnak bahagia dalam bercinta.. dan tak dela plak yg bercita-cita nk hidup derita sengsara.. ade? Sape2 yg nk id0p sengsara meh contct aku keh.. aku leh wat idp ko jdi huru hara.. hahah..  maen-maen je.. =0 ..

kebahagiaan itu adalah ketenangan, ketenteraman dan kuncinya adalah cinta.

Dato siti bahyah kate ( penceramah fav aku neh) cita-cita untuk bahagia sememngnya cita yg mulia. Tak gunela duit berjuta-juta, leh li kete rotex p0n harge beribu2 hengget.. tp hakikatnya jiwa kosong.. non ado bahagio kato ehh. Kan?

Dan xberguna juga kalu cinta itu datang sekadar melepaskan rasa keciwa yg mendalam kan? Nak2 de yg nak bunuh diri, gara-gara penangan cinta.. its more better kalu takde teros kalu nama cinta itu menyusahkan kehidupan.. jd, persoalannya disini.. kenapa dalam soal cinta ini byk pilihan yg dipilih oleh manusia adalah tuk rasa kecewa dan tak bahagia? Kenapa? 


 jerAt perCintaan

Pilihan ditangan kita sebenarnya.. rite? Nak sendiri pikir.. knp ssh2 pkirkan kesengsaraan tp sebenarnya byk sangat terselitnya rasa bhagia tuh.. tp kita sendiri yg decide tuk rasa keciwa itu berpanjangan dan xnak ubah.. sebab itu ade kata kata dr HM TUAH, untuk berubah sememangnya senang, tp berkemungkinan untuk kekal kepada perubahan itu adalah payah! See… pikir sejenak..

Aku coretkan seperenggan kata-kata pujangga tentang hakikat kebahagiaan..

Rumahnya bertingkat-tingkat
Wangnya berlipat-lipat
Kasutnya berkilat-kilat
Pasangannya cantik memikat
Badan sehat walafiat
Tapi bahagia tak dapat
Kerana hidup macam nak kiamat
Sana sini gamat.

Solusinya?
Tuk mengembalikan rasa keciwa bertukar bahgia, tuk ketepikan rasa hambar pada suka suki. Bagi menggilap cinta yg pudar disetiap taman2 hati kita neh ( acehhh! Ayat nak sedap kut) makanya, pasangan ataupun kita sendirilah yg kne berusaha kearah itu. Prinsip asasnya perlu ada dalam hubungan. Kalu nk cinta itu berkekalan, carilah satu perhubungan yg menjana keredhaan Allah, yg ada hormat menghormatinya, yg menjaga maruahnya, btol tak kengkawan sekalian? ( tuk sekian kalinya aq jadi ustajah kembali.. hehe ) 

 tuk rasa cinta abadi, perhubungan semestinya suci.. bila ada  syg dan kasih.. bajai serta sirami dan dijaga dgn rasa hati yg bersih .. semoga bercambah benih-benih cinta  dan akan kekal sampai akhir hayat.. amin.. =) 


footnot~ bukan sume orang kaya itu bahagie.. dan bukan sume orang miskin itu derita.. itu la kehidupan.. =0

1 kumen ~kumen:

Anonymous said...

cinta yg predictable. i juz dun like it

Post a Comment

 

CIK QU D'TOUCH Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting